Monday, October 2, 2017

Loputtoman tuntuinen työmatka


Terveisiä mediapimennosta! Aika paljon on ehtinyt tapahtua puolessa vuodessa. Olin töissä appiukon firmassa. Kesäkuussa sain ja otin vastaan työtarjouksen Los Angelesin keskustan liepeiltä monikansallisen yhtiön leivissä suurelle tech-asiakkaalle. Ikiomaa rahaa lompsahtaa tilille kerran kahdessa viikossa, olen säästänyt kasaan rahat maksaa omat opintolainani pois, aurinko paistaa joka herran siunaama päivä, kävimme kesällä Suomessa.

Kaiken pitäisi siis olla hyvin.
Paitsi, että minä olen niin lopussa, etten jaksa enää edes ajatella.

Uusi työpaikkani ei ole erityisen kaukana kilometrein mitattuna, ilman liikenneruuhkia matkan pitäisi taittua noin 38 minuutissa. Paitsi, että ruuhkien takia matkaan tuhraantuu jotain 1 tunnin 35 minuutin ja 2 tunnin väliltä, siis yhteen suuntaan. Parhaimmillaan (pahimmillaan?) siis jopa 4 tuntia päivässä menee istuessa autossa. Lähden seitsemältä, palaan seitsemältä. Työmatkoineen viikkotunnin kipuavat jopa yli 55 tuntiin. Ikuisena  osa-aikaisena ja vuorotyöläisenä tähän on ollut jokseenkin vaikeaa tottua.

Olen yrittänyt kehittää mieltä ylentäviä ja itseäni kehittäviä taktiikoita, joilla työmatkaa voisi käyttää hyväksi. Valitettavasti podcastit saavat minut väsyneeksi tai ylikuormittavat jo valmiiksi työpäivästä ja hulluruuhkasta väsyneitä aivoja (jos Angelinojen ajotyylisiä pitäisi kuvailla vain yhdellä sanalla, se olisi surmanajo). Ajattelin opiskella espanjaa tai ruotsia, mutta sekin alkoi ärsyttää hyvin nopeasti. Yritin tehdä syviä vatsalihasharjoitteita. No, se loppui ensimmäiseen viiteen minuuttiin.

Netti on väärällään artikkeleita, jotka käsittelevät mega-työmatkan (yli 31 mailia tai yli 90 minuuttia) tutkittuja todellisia terveyshaittoja. Masennus, ylipaino, kroonistunut stressi, sydän- ja verisuonitaudit. Riitaisat välit muihin ihmisiin ja avioero. Listaa riittää. Ymmärrän myös hyvin, miksi! Tapporuuhkassa suhaaminen ainakin aiheuttaa krooniselta tuntuvaa stressiä, kun rattia saa puristaa rystyset valkeana jalka vipattaen kaasun ja jarrun välillä, sillä eteen, taakse tai kylkeen voi minä hetkenä hyvänsä tärähtää toinen auto. Tai rekka. Tai bilebussi.

On oltava alati valppaana. Niin, ja torvensoiton ei saa antaa vaikuttaa psyykkeeseen. Nykyään en enää soimaa itseäni, jos joku törttöillessään soittaa torvea turhaan. Aluksi tämä oli itselleni vaikeaa, sillä oletin aina automaattisesti, että minä mokasin. Olen sittemmin oppinut, että mokaan vain noin 35% tööttäyksistä ja suurin osa ei ole tarkoitettu minulle. Tyypillisin tööttääjä on henkilö, joka pyrkii punaisilla läpi risteyksestä tai liittyy sulkuviivan yli poistumisrampille juuri rampin suulla, vaikka kyltit ja viivat ovat osoittaneet poistuvan ajoväylän jo puolitoista kilometriä. Myös penkereeltä pääsee kätevästi jonon ohi, kunhan laulattaa tööttiä. Olkoonkin, ettei penkereellä saa ajaa.

Ja kun tästä autohelvetistä pääsee vihdoin kotiin, on tulukset hakattu loppuun ja kipinää ei enää synny. Tee ja syö iltaruoka, lenkitä koira, käy suihkussa ja painu petiin. Toisinaan on käytävä kaupassa ja tankattava auto. Niinä päivinä iltaruuan voi unohtaa. Huomenna Danten Jumalainen näytelmä alkaa taas uudestaan, ja taas uudestaan, ja taas uudestaan. Kenellä on aikaa urheiluun, ihmisten tapaamiseen, itsensä kehittämiseen, lukemiseen tai muuhun luovaan toimintaan?

Kelatkaa, nää ihmiset asuu näin, joka päivä?!

Lyhyesti: Elämänhallintani uuden työn ja etenkin työmatkan osalta on totallisen hukassa.
Kynttilä palaa molemmista päistä ja ehkä myös vähän keskeltä.
En tiedä kumpi romuttuu ensin, fyysinen vai henkinen kunto.

Tällä hetkellä pyristelen sisukkaasti eteenpäin silkkaa häijyyttäni.

7 comments:

  1. I hear you! Eri ilmansuuntiin ajellaan, mutta samassa suossa rämmitään.

    ReplyDelete
  2. Mua ei voinut olla huvittamatta tuo "noin 38 minuuttia". Täällä myös eri ilmansuunnassa mutta ruuhkat tosiaankin tuttuja. Penkereellä ajavia kylläkin vahvasti paheksun, ja varsinkin sieltä normaalijonoon eteeni pyrkiviä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Se on kuule tarkkaa minuuttipeliä! Eli sen gepsi antaa silloin, kun liikennetiedot jostain syystä puuttuvat, haha.
      Minua aina hemmetisti ärsyttää tämä "minä ensin, minä minä, vain minä, minä ja minun auto, minä ja minun menot, minä" -asenne, mikä täällä etenkin liikenteessä vallitsee. Itse pyrin edelleen ajamaan kykyjeni mukaan sosiaalisesti, vaikka toki tekisi mieli soittaa olet-idiootti-tööttiä näille tolloille.

      Delete
  3. Ihana, että sulta tuli pitkästä aikaa postaus, mutta voi itku sentään myös tolle tilanteelle. Siellä on vielä pahemmat ruuhkat kuin meillä täällä Piilaaksossa, ja musta täällä meilläkin on jo ihan kamalan tukokset! Mun piti lopettaa joidenkin mun tuntien ohjaus, koska ei ollut mitään järkeä istua tuntia autossa, jotta pääsee ohjaamaan tunnin liikuntaa. Autossa istuminen on niin huono terveydelle, ergonomialle, kropalle, jo valmiiksi väsyneelle mielellle ja kipeille lihaksille... Eikä siinä voi rentoutua! Aivot ja mieli pitää olla koko ajan valppaana. Ruuhkassa onneksi vauhti on mateleva, mutta huh huh kun siinä pitää olla tarkkana. Äkkipysähdyksiä, kaistoja hullun lailla vaihtavia ihmisiä, törttöiljöitä, kaikki hiton läpikulkumatkalla olevat isot rekat ja muut...

    Noi sun matkat kuulostaa aika järkyiltä ja viikkotahti hullulta. Mutta niinpä niin... ihmiset L.A:n alueella ja Piilaaksossa elävät noin. Vuosikausia. Kunnes ehkä poksahtaa jossain vaiheessa? Tai joku ehkä tottuukin. En tiedä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kivaa, että tänne joku löytää puolen vuoden tauonkin jälkeen!

      Se on kyllä niin naurettavaa,että täällä siirtymävälit mitataan yleensä tunneissa, ei suinkaan kilometreissä. Eikä tosiaankaan ole mitään itua siinä, että istuisi tunnin liikuntaohjauksen takia pari tuntia autossa (eikä se ole hyväksi lihaksillekaan).
      Eikö ne rekat muuten vois ajaa öisin ja nukkua päivisin? Tai onko niiden pakko olla aamu- ja iltaruuhkassa sellaisina mailien mittaisina pataljoonina? :D

      Minulta kyllä pää leviää, ei mene vuottakaan. Saisipa töitä lähempää kotia, mutta täällä katsotaan maahanmuuttajan koulutus- ja työtaustaa pitkälti vinoon. Niinkuin kaikkialla.

      Delete
  4. hei ihanaa että sulta tuli postaus pitkästä aikaa, mä oon säännöllisesti käyny tsekkailemassa aina et jos susta kuuluis jotain :-) mä kysyin yheltä kaverilta et miten se on jo kestäny 15 vuotta työelämässä yliopiston jälkeen, kun mulla jo kaks vuotta työaika 9-18 +palkattomat ylityöt (paljon...) ja pää alkaa hajota. ja eläkeikään vielä 100 vuotta haha. mut se sano et joo rankkaa on ja ei oo aina kivaa, mut töissä käydään et voi rahottaa muun elämän, kiinnostukset ja lomat ja kivat jutut ja se pitää pitää mielessä. tosin sit kun on kotona 12h päivän jälkeen niin miettii että millä ajalla ja energialla niitä rahoja sit käyttäis..

    ReplyDelete